do góry
ikonaKalendarium cyklicznych wydarzeń kulturalnych w powiecie w roku 2025ikonaPraca aptek od dnia 01.01.2025 r.
Strona główna Aktualności

Szkoła na Zagórzu w programie Erasmus +

18 Lipiec 2018
kategoria:
Aktualności
 

Od września 2016 roku Zespół Szkół Nr 1 w Kłobucku, uczestniczy w projekcie, w ramach programu Erasmus + razem ze szkołami BORG z  Mittersill w  Austrii, Herzog Johann Gymnasium z Simmern w Niemczech oraz Istituto d’istuzione superiore Leonardo da Vinci z Chiavenny we Włoszech.

Tematem projektu „Stara ojczyzna. Nowa ojczyzna” jest migracja, jej powody, skutki i rodzaje oraz kształtowanie postawy tolerancji wobec innych kultur.

Międzynarodowe towarzystwo, daje wymierne efekty czyli podniesienie umiejętności językowych. Są też korzyści bardziej ulotne: umiejętność współpracy z rówieśnikami z innych krajów, poznanie ich często odmiennych punktów widzenia na wiele ważnych spraw a nierzadko nawet zweryfikowanie swoich poglądów. Ogromną rolę odgrywa tutaj pobudzenie empatii i tolerancji wobec drugiego człowieka. Temat projektu jest w zasadzie aktualny w  całej Europie, w tym również dla Polaków. Uczniowie analizowali  powody migracji dawnej i aktualnej, przedstawiali życiorysy członków swoich rodzin, którzy z różnych powodów musieli opuścić swoją ojczyznę oraz zastanawiali  się nad różnymi aspektami integracji migrantów. Udział Zespołu Szkół Nr 1 z Kłobucka w projekcie, którego tematem jest migracja,  to nowe i ważne doświadczenie dla jego uczniów. W naszej okolicy, podobnie jak w Polsce, niewielu ludzi możemy określić imigrantami. Rówieśnicy ze szkół partnerskich ze zjawiskiem migracji, mają do czynienia na co dzień, a wielu migrantów w ich krajach, wrosło  w nowe środowisko i przyjęło jego zasady funkcjonowania.

W trakcie dwóch lat projektu odbyło się wiele międzynarodowych spotkań. Każda ze szkół biorących udział w jego realizacji, była zarówno ich gospodarzem, jak i gościem. W trakcie wizyt uczestnicy pracowali nad zagadnieniami projektu a następnie prezentowali efekty swoich prac. Spotkanie podsumowujące projekt „Stara ojczyzna. Nowa ojczyzna” odbyło się w dniach 13-19.05.2018 roku  w szkole koordynującej BORG w Mittersill w Austrii. W jego trakcie, w międzynarodowych zespołach, uczniowie pracowali nad różnymi aspektami imigracji oraz integracji imigrantów z miejscowym społeczeństwem. Efekty tej pracy, uczniowie zaprezentowali podczas uroczystego zakończenia, na którą zaproszeni zostali goście z miejscowych szkół i instytucji. W szkole BORG Mittersill odbyła się również debata  na ten sam temat, w której uczestniczyli przedstawiciele lokalnych władz, instytucji wspierających uchodźców oraz ludzie, którzy z różnych powodów, musieli opuścić swoją ojczyznę i swoich bliskich, a w efekcie musieli rozpocząć życie w nowym środowisku, często nawet nie znając języka swego nowego kraju pobytu. Opowiadając o swoich doświadczeniach, wszyscy podkreślali jak ważna jest integracja z lokalną społecznością. Należy pielęgnować swoje tradycje ale jednocześnie być otwartym na kontakty z innymi. W integracji, szczególnie ważna jest edukacja wszystkich społeczności, gdyż częstym rezultatem braku wiedzy o innych, jest posługiwanie się stereotypami, nie mającymi wiele wspólnego z faktami.

Nasi uczniowie brali również udział w zajęciach lekcyjnych. Wspólnie z kolegami i koleżankami z Włoch i Niemiec  mieli okazję zobaczyć jak wyglądają lekcje matematyki, łaciny, fizyki, języka włoskiego oraz języka angielskiego w szkole austriackiej.  Wzięli również udział w zawodach sportowych przygotowanych przez uczniów szkoły koordynującej. Dodatkowymi atrakcjami była wycieczka do Salzburga, przejazd kolejkami górskimi na lodowiec Kitzsteinhorn (3029 m n.p.m.), zwiedzanie muzeum Parku Narodowego Hohe Tauern oraz wycieczka do jednych z największych w Europie wodospadów, znajdujących się w miejscowości Krimml,.

Projekt zbliża się ku końcowi. Młodzież zyskała rozeznanie w różnych aspektach problemu aktualnej migracji w Europie. Założenia projektu realizowano przy tym, zarówno w każdej szkole z osobna, jak i podczas wspólnych spotkań. Przeanalizowano przyczyny współczesnych migracji oraz doświadczenia migrantów i lokalnych społeczności związane z integracją, a także zjawisko migracji z czasów przed i po drugiej wojnie światowej. Działania w ramach projektu, pozwoliły ustalić, że w każdej lokalnej społeczności, na terenach  których są uczestniczące szkoły, znajdują się osoby mające w rodzinie doświadczenia migracyjne. Migracja to nie tylko napływ ludności z objętych wojną krajów azjatyckich czy afrykańskich do Europy ale także  przepływ obywateli Europy między krajami w ramach Unii Europejskiej oraz emigracja do USA czy Ameryki Południowej. 

Uczniowie dowiedzieli się m.in., że migracja ma nie tylko negatywne strony dla krajów przyjmujących. Dzięki obecności imigrantów z różnych państw, wzbogaca  się kultura kraju, w którym się osiedlają, gdyż każdy z nich wnosi jakąś część swojej kultury, np.: muzycznej, kulinarnej czy innych zwyczajów. Imigranci to również pracownicy, wpływający pozytywnie na poziom gospodarki  kraju, w którym się osiedlili. Nie można pominąć faktu, że napływ obcokrajowców, szczególnie w tak dużym wymiarze jak to ma miejsce obecnie, często wywołuje obawę i strach wśród stałych mieszkańców. Działania w ramach projektu miały na celu pokazanie, że poznanie tych ludzi, powodów ich migracji oraz ich doświadczeń, pozwala na pozbycie się uprzedzeń i stereotypów oraz może zredukować strach przez obcokrajowcami. Dowiodły też, że wspólne działania społeczności lokalnej i napływowej – w tym np.: wspólne koncerty, gotowanie tradycyjnych potraw czy prezentacje tradycji związanych z obchodzeniem różnych świąt -  mogą pomóc w budowaniu pozytywnej przyszłości dla wszystkich . 

Nie można zapominać, że ludzie, opuszczający swoją ojczyznę z powodu działań wojennych, chronią życie swoje i swoich bliskich i zawsze przeżywają traumę. Szukają wsparcia i pomocy. Chcą dla siebie i bliskich możliwości normalnego życia i rozwoju oraz zapomnienia o koszmarach wojny. Zwłaszcza imigrancka młodzież i dzieci, szczególnie potrzebuje akceptacji i integracji z lokalnymi środowiskami. Pomocą w tym względzie, mogą im służyć lokalne organizacje, organizujące dla nich m.in. kursy językowe oraz wsparcie psychologiczne. Debata w Mittersill z przedstawicielami lokalnych władz organizacji, prasy oraz osób, które swój dom znalazły w tamtejszym regionie pokazało jak ważna dla wzajemnego zrozumienia i szacunku jest integracja. Rezultaty projektu zostały umieszczone w broszurze „Immigration: Biographies, Reasons, Culture Studies”. Społeczności szkolne w każdym kraju partnerskim zostały poinformowane o rezultatach projektu. Wszystkie materiały, które powstały w wyniku realizacji projektu zostały opublikowane na stronie internetowej szkoły koordynującej BORG Mittersill.

Udział  uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Nr 1 w projekcie to ważne wydarzenie w życiu szkoły. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności posługiwania się językami obcymi, poznali zwyczaje i kulturę rówieśników z krajów partnerskich, mieli możliwość spotkania ciekawych ludzi, przeprowadzenia wywiadów, uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych podczas wymian. Mogli także spędzać z nimi czas poza zajęciami, poznać ich sposób życia, a także poznać  doświadczenia osób, które musiały uciekać ze swoich krajów. Tematykę  migracji poznawali również  na lekcjach w rodzimych szkołach. Różne aspekty tego tematu omawiane zostały na zajęciach historii (np. jak to wyglądało na przestrzeni lat), wiedzy o społeczeństwie (np. jak funkcjonuje państwo w obliczu wyzwania, jakim jest migracja), geografia (np. z jakich krajów emigruje największa ilość osób i jakie kierunki wybierają), religii (np.aspekty duchowe i obrzędy), oraz oczywiście na lekcjach języków obcych (np. teksty i wywiady z emigrantami).

Program Erasmus+  daje szansę na wszechstronny rozwój uczestników. Do najważniejszych korzyści należą: poprawa przekazywania i zdobywania wiedzy,  poszerzenie horyzontów intelektualnych uczniów, możliwość rozwoju zawodowego oraz zbudowanie wizerunku szkoły

Dzięki dofinasowaniu działań projektowych nauczyciele oraz uczniowie mają możliwość zdobywania wiedzy, bezpośrednio od nauczycieli i uczniów z partnerskich szkół, a biorących udział w projekcie.  

Dzięki działaniom podejmowanym wspólnie z kolegami z innych krajów uczniowie wykraczają poza podręcznik, konfrontując i analizując dane, wiedzę i doświadczenia w kontakcie z mieszkańcami innych krajów. W ten sposób rozwijają międzykulturowe zrozumienie i zyskują nowe mozliwości własnego rozwoju i kariery.

Kamilla Strzeszyna